基本情報
- 所属
- 自治医科大学 医学部 医学教育センター 医学教育部門 准教授
- 学位
- 博士(工学)(東京大学)修士(教授システム学)(熊本大学)
- 連絡先
- yasadajichi.ac.jp
- 研究者番号
- 10582588
- J-GLOBAL ID
- 201101090693818350
- researchmap会員ID
- B000001869
-- 2020/04 to Now --
日本ムードル協会の会長に就任いたしました。
-- 2016/01 to Now --
情報センターのIR部門に異動しました。eラーニングやeポートフォリオを用いての教育実践・改善という部分に重きを置きつつ、IR(Institutional Research)や学習分析といったところにも成果を残していければ、と日々の研究を進めています。
-- 2010/04 to 2015/12 --
自治医科大学のメディカルシミュレーションセンターで、学生、医師、看護師をはじめとした医療従事者に対し、マネキン等を使ったトレーニングの計画・運営、教育の向上、医療安全などをテーマに研究しています。元々が工学系の出身なので、医療知識も独学で少しずつ詰め込みながらの毎日です。
BLS(Basic Life Support、心停止時の救急蘇生法の基礎)のインストラクター取得を目指す課程でインストラクショナルデザインに興味を持ち、熊本大学大学院の教授システム学専攻にて科目等履修生を経て修士課程(本科生)での学びを修了しました。
現在はシミュレーション教育に加え、eラーニングやeポートフォリオを用いた教育の実践や改善サポートなどにも取り組んでいます。
【プレゼン資料等のUP先】
https://speakerdeck.com/yasada0819
http://www.slideshare.net/yoshikazu
【資格】
Moodle Educator Certificate(2021年4月に認定)
e-Learning マネージャー(eLC認定 e-Learning Professional)
e-Learning エキスパート(eLC認定 e-Learning Professional)
ラーニングデザイナー(eLC認定 e-Learning Professional)
コンテンツクリエイター(eLC認定 e-Learning Professional)
※ 取得 2015年4月1日 - 2018年3月31日 まで
※ 更新 2027年3月31日まで更新中
経歴
3-
2021年4月 - 現在
-
2016年1月 - 2021年3月
-
2010年4月 - 2015年12月
学歴
5-
2014年4月 - 2015年3月
-
2011年4月 - 2014年3月
-
2007年4月 - 2010年3月
-
2005年4月 - 2007年3月
-
2001年4月 - 2005年3月
委員歴
30-
2024年8月 - 現在
-
2024年8月 - 現在
-
2024年8月 - 現在
-
2024年8月 - 現在
-
2024年8月 - 現在
受賞
11論文
98-
BMC medical education 24(1) 840-840 2024年8月6日 査読有りBACKGROUND: Competency in the use of information science and technology (IST) is essential for medical students. This study identified learning objectives and competencies that correspond with low self-assessment related to use of IST and factors that improve such self-assessment among medical students. METHODS: A questionnaire was administered to sixth-year medical students across 82 medical schools in Japan between November 2022 and February 2023. RESULTS: Three learning objectives were identified as difficult for the students to achieve: (1) provide an overview of the regulations, laws, and guidelines related to IST in medicine; (2) discuss ethical issues, such as social disparities caused by the digital divide that may arise in the use of IST in medicine; and (3) understand IST related to medical care. Further, problem-based learning, engaging with IST beyond class, and learning approach impacted the students' acquisition of competencies related to IST. Furthermore, it was recognized that the competencies required by medical students may change over the course of an updated medical school curriculum. CONCLUSIONS: It is important for medical students to recognize the significance of learning, establishing active learning methods, and gaining experience in practically applying these competencies.
-
The Asia Pacific Scholar 9(3) 61-63 2024年7月 査読有り
-
Medical Teacher 46(sup1) S53-S60 2024年6月4日 査読有り
-
Medical Teacher 46(sup1) S31-S37 2024年6月4日 査読有り
-
IIAI Letters on Institutional Research 4 2024年2月 査読有り
-
大学情報・機関調査研究集会 論文集 12 66-71 2023年11月19日データの可視化や分析の知識はIR担当者に必要な素養の1つである。効果的な意思決定のためには適切に処理されたデータ分析が重要であるが、このような能力に長けた人材は不足しており、IRの普及を困難にしている。この状況を踏まえ、IRで実践的に利用するデータサンプルを提供し、IRスキルの涵養や質向上を目指すプラットフォームを立ち上げる。データサンプルは合成データを配布し利用可能とする。この合成データに基づいたデータ分析のサンプルや教材の配布、またデータそのものの改善等を集約し、 IR人材の育成とその質向上を目指す。本稿では、プラットフォーム立ち上げの背景からコンセプト、将来構想について論述する。
-
The Asia Pacific Scholar 8(3) 65-67 2023年7月4日 査読有り
-
Applied Ergonomics 109 103987-103987 2023年5月 査読有りTo maintain the effectiveness of the training (1st-Training Session: 1st-TS) to accurate describe facts in the medical incident reports (IRs) in Japanese, a refresher TS was designed and its effectiveness was examined. First, textual analysis showed that IRs' accuracy significantly decreased six months after the 1st-TS. Based on this result, the refresher TS was designed and conducted with 64 residents. To verify the refresher TS' effectiveness, IRs after the 1st-TS, six months later, and after the refresher TS were compared via text analysis. The results showed that the refresher TS restored the description rate of patient's background, safety check procedures, original work procedures, information on equipment used, reporter's actions, and post-incident response. The questionnaire was also administered and showed that the refresher TS contributed to residents' motivation to learn about IRs. In conclusion, the refresher TS contributed to sustaining the effect of the 1st-TS on accurately describing IRs.
-
自治医科大学紀要 45 55-59 2023年3月 査読有り背景:当大学は「1学年生による自治医科大学と地域医療についてのワークショップ」を実施して18年を数えた。そこでは新入生から見た地域医療のテーマが発表される。方法:ワークショップ(2004-2021年)で取り扱われたテーマのキーワードを抽出し経年的に観察した。結果:304個のキーワードが収集された。全体では「へき地医療」が最多(23回)で,「在宅医療」(11回)や「総合医」(11回)も上位であった。これらはほぼ毎年のテーマになっていた。他方で,「学生寮」「災害医療」「新型コロナウイルス感染症」「遠隔医療」のように一時的または新規に登場したテーマもあった。結論:新入生において地域医療と言えばへき地医療をはじめとする医師不足地域と関連したテーマが継続的に念頭に置かれる一方で,トレンド性のある事象についても敏感に捉えたテーマになっている。この視点は医学生と共同して地域医療教育を進めるために役立ち得る。(著者抄録)
-
IIAI Letters on Institutional Research 3 1-10 2023年 査読有り筆頭著者
-
IIAI Letters on Institutional Research 1 2022年8月 査読有り筆頭著者
-
The Asia Pacific Scholar 7(3) 60-62 2022年7月5日 査読有り
-
Applied Ergonomics 102 103770-103770 2022年7月 査読有りWe assessed whether training on writing readable and accurate medical incident reports (IRs) improves the quality of fact description. In this training, 124 residents created fictional IRs. We provided tips, including using When, Where, Who, What, Why, How. We compared the fictional IRs with and without tips, and the trainees' and non-trainees' IRs submitted in the first five months after training. Results indicated that the subject words in IRs were more clarified and the readability was improved. The fictional IRs using tips were more accurate, with increased descriptions of the patient's background, reporter's actions, team members' actions and conversations, safety check procedures, result of the error, and post-incident response. The reporter's actions, work procedures, and environment were more clarified in the trainees' IRs than in the non-trainees' IRs. This training may help analysts comprehend the sequence of and underlying factors for reporter's actions based on IRs.
-
International Journal of Institutional Research and Management 6(1) 1-14 2022年5月 査読有り
-
Journal of the Japan Society for Precision Engineering 88(1) 14-17 2022年1月5日 査読有り招待有り筆頭著者
-
日本教育工学会論文誌 45(suppl) 153-156 2021年12月20日 査読有り筆頭著者
-
The Asia Pacific Scholar 6(4) 49-64 2021年10月5日Introduction: Previous studies indicate that professional identity formation (PIF), the formation of a self-identity with the internalised values and norms of professionalism, may influence self-regulated learning (SRL). However, it remains unclear whether a PIF-oriented intervention can improve SRL in clinical education. The aim of this study was to explore whether a PIF-oriented mentoring platform improves SRL in a clinical clerkship. Methods: A mixed-methods study was conducted. Forty-one students in a community-based clinical clerkship (CBCC) used a PIF-oriented mentoring platform. They articulated the values and norms of professionalism in a professional identity essay, elaborated on future professional self-image, and reflected on their current compared to future selves. They made a study plan while referring to PIF-based self-reflection and completed it. The control group of 41 students completed CBCC without the PIF-oriented mentoring platform. Changes in SRL between the two groups were quantitatively compared using the Motivated Strategies for Learning Questionnaire. We explore how PIF elements in the platform affected SRL by qualitative analysis of questionnaire and interview data. Results: A moderate improvement in intrinsic goal orientation (p = 0.005, ε2 = 0.096) and a mild improvement in critical thinking (p = 0.041, ε2 = 0.051) were observed in the PIF-oriented platform group. Qualitative analysis revealed that the PIF-oriented platform fostered professional responsibility as a key to expanding learning goals. Gaining authentic knowledge professionally fostered critical thinking, and students began to elaborate knowledge in line with professional task processes. Conclusion: A PIF-oriented mentoring platform helped students improve SRL during a clinical clerkship.
-
International Journal of Institutional Research and Management 5(1) 30-44 2021年6月 査読有り筆頭著者
-
BMC Medical Education 21(1) 30-30 2021年 査読有り
-
Safety walk-round education to develop risk prediction skills of novice health professional studentsThe Asia Pacific Scholar 6(2) 78-87 2021年 査読有り
-
医学教育 51(6) 685-689 2020年12月 査読有り筆頭著者背景:近年、国内外において、脱出ゲーム(ER)を用いた教育実践が増加している。方法:医学部1年生に対し、既存知識の確認とチームでの協力性を学習させる目的でERを用いた授業を行った。70分の授業時間のうち45分をERに用いた。パズル的な謎に加え、BLSなどのタスクも含めた運用を行った。また、最終的な回答を複数用意した分岐の導入など、学生の意欲を高めるための方策を取り入れた。結果:授業の運営を通じて、謎やストーリーの作成にかかる負荷、当日の人員確保などの課題が明らかになった。考察:ERを用いた教育実践に関しては包括的な調査が少ない。事例の整理を通じ、効果的な実践方法の検討を重ねる必要がある。(著者抄録)
-
International Journal of Institutional Research and Management 4(2) 30-43 2020年12月 査読有り筆頭著者
-
Proceedings - 2020 9th International Congress on Advanced Applied Informatics, IIAI-AAI 2020 308-311 2020年9月1日Institutional research is an essential topic in the medical education field. In this regard, curriculum mapping and competency assessments based on the model core curriculum (MCC) and diploma policies (DPs) are required topics for achieving global standards. This study investigated initial practices using a Moodle-based e-syllabus to gather and analyze curriculum information. Although some MCC elements were connected to several classes, results showed that others had no such connections. Since the MCC is defined as "a common, national, systematically organized curriculum taught in each medical faculty/university,"it should thus be improved so that each MCC element is fulfilled throughout the whole curriculum. Although the Moodle-based e-syllabus contained some problems that require improvement (especially for usability), the data integration and analytics aspects were better than those of the previous Excel-based syllabus.
-
International Journal of Institutional Research and Management 4(1) 1-16 2020年5月 査読有り筆頭著者
MISC
35-
日本糖尿病情報学会誌 20 55-62 2022年9月我が国では,2008年4月から各健康保険者がメタボリックシンドローム対策として特定健康診査・特定保健指導を実施している.しかし,特定保健指導の実施は,国の目標値までには未だ達していない.この状況に対して,2013年には,特定保健指導時に情報通信技術(ICT)を活用した初回面接が可能となったが,その実施は依然として少なく,ICTを活用する方策が待たれている.我々は,ICTを活用した特定保健指導の導入を円滑に進められるように「情報通信技術を活用した保健指導の実践のための手引き」を作成している.本稿では,この手引きに基づく,遠隔面接を行う際の7要件とウェアラブル機器を用いた保健指導の3要件について概説する.今後,ICT保健指導の普及の観察とともに,そのアウトカムや費用対効果に関する検証がなされることを期待する.(著者抄録)
-
地域ケアリング / 地域ケアリング企画編集委員会 編 24(9) 39-41 2022年8月
書籍等出版物
10講演・口頭発表等
308担当経験のある科目(授業)
23-
2018年4月 - 現在ICT時代の情報活用力 (自治医科大学(医学部))
-
2017年10月 - 現在シミュレーション医療教育学 (福島県立医科大学(大学院))
-
2017年4月 - 現在医療における「学習」と「教育」 (自治医科大学)
-
2018年4月 - 2020年3月情報学概論 (自治医科大学(医学部))
-
2013年9月 - 2018年3月医療シミュレーション入門 (自治医科大学(医学部))
主要な所属学協会
22-
2015年12月 - 現在
-
2013年7月 - 現在
-
2013年3月 - 現在
-
2012年1月 - 現在
-
2010年12月 - 現在
-
2010年7月 - 現在
主要なWorks(作品等)
1-
2024年7月20日 - 現在 ソフトウェアデータベース等のエントリにコメントがついた場合に、エントリの作者に通知が飛ぶようにするための、Moodleのローカルプラグインです。
共同研究・競争的資金等の研究課題
28-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2024年4月 - 2027年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2023年4月 - 2027年3月
-
厚生労働省 厚生労働科学研究費 2024年4月 - 2027年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(B) 2021年4月 - 2026年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2023年4月 - 2026年3月
学術貢献活動
3社会貢献活動
15メディア報道
3-
レールダル RealLIFE 2014年 会誌・広報誌SSH(Society for Simulation in Healthcare)の国際学会であるIMSH2014にて、ワークショップ・パネルディスカッションに参加した際の概要紹介。