基本情報
- 所属
- 自治医科大学 看護学部/大学院看護学研究科/看護師特定行為研修センター 准教授(兼任)医学教育センター 准教授University of Hawaii John A. Burns School of Medicine Adjunct Assistant Professor岐阜大学大学院 医学系研究科医療者教育学専攻 客員准教授
- 学位
- 修士(看護学)(山形大学)博士(学術)(熊本大学)
- 連絡先
- msyagijichi.ac.jp
- ORCID ID
- https://orcid.org/0000-0003-3905-3823
- J-GLOBAL ID
- 201301080141657172
- researchmap会員ID
- B000228367
- 外部リンク
経歴
12-
2024年4月 - 現在
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2024年4月 - 現在
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2023年4月 - 現在
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2023年4月 - 現在
委員歴
4-
2024年9月 - 現在
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2020年6月 - 現在
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2019年10月 - 現在
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2017年2月 - 現在
受賞
6論文
40-
日本シミュレーション医療教育学会雑誌 12 63-67 2024年本邦において, シミュレーション教育の必要性が認識され,卒前・卒後の様々な場面で導入されている.しかしながら,シミュレーションを実施することが目的となっている場合も散見されている.シミュレーション教育は,安全な学習環境の中での経験から学び,その学びを臨床へつなぐ橋渡し的な役割である. 本パネルディスカッションでは「シミュレーション教育と現場を繋ぐための工夫として,まず,「シミュレーション」と「現場」との間にはどのような特徴や関係性があるのかについて俯瞰した後に(1)現場実践を可能にする実習プログラムデザイン,(2)ブレンド型のシミュレーション教育,(3)看護実践能力を育むゴール達成型学習デザイン(GOLDメソッド)の応用を紹介した.総合ディスカッションにおいては,カークパトリックモデルのニューモデルを参考にシミュレーション教育を導入する場合もそのアウトカムから考え,そのアウトカムを達成するためにシミュレーションを導入することが効果的であるか考えることでより,現場との繋がりを強化することが可能になることも再認識する機会となった.
-
International Journal of Nursing & Clinical Practices 10(1) 381 2023年9月 査読有り
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Journal of Clinical Simulation Research 9 3-11 2022年11月 査読有り筆頭著者責任著者
MISC
17書籍等出版物
4-
Springer 2023年8月 (ISBN: 9783031373060)
講演・口頭発表等
113-
The Association for Medical Education in Europe (AMEE) 2019 2019年8月27日
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2019 8th International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI) 2019年7月7日978-1-7281-2627-2/19/$31.00 ©2019 IEEE DOI 10.1109/IIAI-AAI.2019.00076 Using learning analytics to build a learning support program for distance learning in nursing. Proceedings for 2019 8th International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI),pp.347-350.
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The 16th Asia Pacific Medical Education Conference 2019年1月11日
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The Association for Medical Education in Europe (AMEE) 2018 2018年8月26日
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The Association for Medical Education in Europe (AMEE) 2018 2018年8月26日
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the 18th Annual International Meeting on Simulation in Healthcare 2018年1月13日
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The Association for Medical Education in Europe (AMEE) 2017 2017年8月28日
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International Session of the 49th Annual Meeting of the JSME in Sapporo (JSME: Japan Society for Medical Education) 2017年8月18日
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New Education Expo 2017 2017年6月1日
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eTELEMED 2017 2017年3月23日 International Academy, Research and Industry Association (IARIA).This study assessed the effects of a blended learning system—combining e-learning with simulation training—on improving the physical assessment ability of nursing students in Japan. Specifically, we evaluated how e-learning improved physical assessment knowledge and its application in simulation training. We also reviewed their evaluations of the blended learning system, comprising e-learning and simulation training, after they experienced the system and the influence of blended learning on their desire to learn. We used an interventional study design with a questionnaire survey. The results indicated that e-learning improved participants’ ability of checking vital signs and information gathering skills. However, e-learning as regards conducting auscultation, and palpation showed no significant learning effects and simulation training helped to do auscultation and palpation. Additionally, blended learning helped participants recognize the relevance of learning content to their professional practice. In conclusion, using e-learning to study some physical assessment skills was effective and it’s necessary to combine e-learning and simulation to improve physical assessment ability as blended learning. study assessed the effects of a blended learning system—combining e-learning with simulation training—on improving the physical assessment ability of nursing students in Japan. Specifically, we evaluated how e-learning improved physical assessment knowledge and its application in simulation training. We also reviewed their evaluations of the blended learning system, comprising e-learning and simulation training, after they experienced the system and the influence of blended learning on their desire to learn. We used an interventional study design with a questionnaire survey. The results indicated that e-learning improved participants’ ability of checking vital signs and information gathering skills. However, e-learning as regards conducting auscultation, and palpation showed no significant learning effects and simulation training helped to do auscultation and palpation. Additionally, blended learning helped participants recognize the relevance of learning content to their professional practice. In conclusion, using e-learning to study some physical assessment skills was effective and it’s necessary to combine e-learning and simulation to improve physical assessment ability as blended learning.
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Development and evaluation of a scenario-based neurological simulation program for mid-level nurses.The International Meeting on Simulation in Healthcare 2017 2017年1月30日
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The 14th Asia Pacific Medical Education Conference 2017年1月13日Proceeding of the 14th Asia Pacific Medical Education Conference (APMEC),pp.330
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3rd Asia-Pacific Meeting on Simulation in Healthcare 2016 2016年11月16日
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3rd Asia-Pacific Meeting on Simulation in Healthcare 2016 2016年11月16日Machiko S Yagi, Yoshiyuki Shibata, Tetsuro Hada. Development and improvement of story-type e-learning materials for medical use. Proceedings of the 3rd Asia-Pacific Meeting on Simulation in Healthcare 2016;86-87.
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The Association for Medical Education in Europe 2016年8月29日M. S. Yagi, N. Kumagai, C. Funakoshi, and M. Masuda, “Development of e-learning material for sophomore nursing students to simulate clinical practice,” Proceeding of The Association for Medical Education in Europe 2016, 270, #4JJ16 (126905), Aug 29 2016.
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The 48th Annual Meeting of the Japan Society for Medical Education, International Session 2016年7月29日
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第8回日本医療教授システム学会総会 2016年3月3日第8回日本医療教授システム学会総会プログラム・抄録集;103-104,2016
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The International Meeting on Simulation in Healthcare 2016 2016年1月17日
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4th International Symposium on Instructional Systems in Healthcare 2015年12月17日
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4th International Symposium on Instructional Systems in Healthcare: 2015年12月17日
所属学協会
9共同研究・競争的資金等の研究課題
25-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(B) 2021年4月 - 2026年3月
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日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 2022年4月 - 2025年3月
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日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 2022年4月 - 2025年3月
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日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 2022年4月 - 2025年3月
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日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 2022年4月 - 2025年3月